Hinaustoimintaohjeet 2014

Avatar
Tero
Viestit: 162
Liittynyt: 10 Loka 2011, 20:45
Paikkakunta: Lahti

Hinaustoimintaohjeet 2014

Viesti Kirjoittaja Tero » 12 Touko 2014, 21:20

Ultra-Team Hinaustoimintaohjeet

Noudatamme SIL:n hinaustoimintaohjetta, jonka päiväys on 1.1.2012. Kelpoisuustodistuksen saaneet ovat sen oppineet koulutuksessaan, joten alla olevalla korostetaan vain lentopaikoillamme noudatettavia ohjeita.

Lentotoimintaan liitimillä ilmailulain 2 §:n 16-kohdassa määritellyillä lentopaikoilla tai sen lähialueella on saatava lentopaikan päällikön tai hänen edustajansa lupa. Vesivehmaalla ja Isolähteellä liitimillä lentäminen on luvallista vain ULTRA TEAMIN kanssa.

Lentopaikalle mentäessä on luettava ilmoitustaulut, Notamit, hyppytoiminta tai muut huomioitavat asiat. On suositeltavaa, että hinausmiehistö valitsee keskuudestaan valvojan, joka varmistaa, että jokainen tietää lento- ja hinaustoiminnan rajat. Valvoja sopii toiminnasta kentällä muiden ilmailijoiden kanssa.

Peräkärryä noudettaessa ota ensin latausjohto irti. Kärryssä on kaikki tarvittava. Kärry on vietävä tietä pitkin starttipaikalle. Ennen mönkijän / kelkan ulosajoa kärrystä irrota latausjohdot 4 kpl, nosta narukela, tuulipussit, tarvikelaatikko, kenttäantenni ym. pois. Tarkista öljy ja jäähdytinvesi, kuittaus, kirjoita käyttötuntilukema ylös.

Tuulipussi ja kenttäantenni pystyyn. Radiokokeilu.
Jos tuulen suunta on liikaa lännestä, ei kiitotiellä 25 hinata. Vaarana narun ajautuminen maantielle.
Vedä hinausnaru hinauslinjalle hitaasti, tarkkaillen vetovoimaa ja kuunnellen radiota ja seuraten myös merkinantolippua.
Kiinnitä taittopyörä, suorita koeponnistus taittopyörän kautta hinaustoimintaohjeen mukaisesti ja tarkista kaksoislaukaisunarujen kunto. Koeponnistuksen jälkeen käske starttia vetämään narua takaisin niin, että taittopyörälle jää n. 3 m narua ja ilmoita ok. Startti merkkaa narun irrotuskohdan.
Takaisin ajettaessa tarkista kenttävalot, kirjaa rikkoontuneet ja kuittaa hinauspäiväkirjaan.


LÄHETTÄJÄN TEHTÄVÄT
  • 1. Avustaa riippuliitäjää kaksoislaukaisunarujen kiinnityksessä, riipuntakokeessa ja sopivan" löysän " vetämiseksi. Avustaa varjoliitäjää varjon levityksessä ja hinausnarun kiinnityksessä.
    2. Varmistaa ilmatilan ja hinauslinjan.
    3. Ilmoittaa hinaajalle mikä hinaus on alkamassa ja toivottu hinauspaine.
    4. Antaa ”RIIPPU-/VARJOLIITOHINAUS - " VALMIS AJA " komento hinaajalle ja muulle liikenteelle " RIIPPU/VARJOLIITOHINAUS KIITOTIE NRO " sekä seurata ja olla valmis keskeyttämään hinaus KOKO HINAUKSEN ajan, kunnes narun pää on irrotusmerkin kohdalla. Jos radio ei toimi, on varalla oltava iso oranssi lippu.
    5. Varoittaa radiolla rohkeasti muuta liikennettä ennen kuin vaaralliselta näyttävä tilanne kehittyy liian pitkälle.
    6. Lopuksi ilmoittaa muulle liikenteelle ilmoitus ” "HINAUSNARU MAASSA ".
    Kirjata lentäjä, hinaaja ja lähettäjä hinauskirjanpitoon.

HINAAJAN TEHTÄVÄT
  • 1. Ajo taittopyörälle max 40 km/h
    2. Irrottaa jarruvarjo ja laittaa se mönkijän koriin.
    3. Varmistaa, että ilmatila on vapaa ennen hinausta, ilmoittaa " HINAUSAUTO VALMIS "
    4. Kuitattuaan " VALMIS AJA " komennon ja oltuaan varma kuulemastaan, aloittaa hinauksen ohjeiden mukaisesti seuraten aluksi hinattavaa liidintä eikä tuijota painemittaria.
    5. Hinauksen aikana paine ei saa ylittyä lentäjän toivomasta.
    6. Kun lentäjä on irrottanut, ajetaan kovempaa, mutta 100 m ennen starttia hiljennetään nopeuteen 10 km/h ja painemittaria tarkkaillen viedään naru irrotuskohtaan.
    7. Narun ajautuessa kiitotien vieressä olevalle maantielle, ensimmäinen tehtävä on poistaa se tien päältä ja tarvittaessa pysäyttää liikenne. Sama koskee kiitotielle pudonnutta narua. Kun naru ei aiheuta vaaraa muille, tee jatkos. Varmistaa lähettäjän merkinnät hinauspäiväkirjaan.

LENTÄJÄN TEHTÄVÄT
  • 1. Huolehtia, että omat lentovarusteet ovat hyvässä lentokunnossa ja hinausnaru oikein kytketty.
    2. Varmistaa hinaajan kelpoisuus, kertoa hinauspaine sekä muut erikoisvaatimukset hänelle.
    3. Varmistaa, että ilmatila on vapaa ennen hinausta.
    4. Huomioida, että tuuliolosuhteet eivät ylitä omia taitoja. Jos olet epävarma, siirry sivuun ja anna tilaa kokeneellamme.
    5. Ohjata liidintä aina tuulen puolelle. Siten naru varjoineen putoaa hinauslinjalle ja estetään sen ajautuminen tien tai muiden esim. lentokoneiden päälle.
    6. Noudattaa annettuja ilmatilaohjeita. Ei hyppääjien alueelle, ei seikkailuja matalalla kiitoteiden nousu- ja laskusektoreilla. Ei ylitetä eikä aliteta sallittuja korkeuksia.

LENTOPÄIVÄN LOPETUS
  • 1. Tarkistaa, että hinauspöytäkirjassa on kaikki lennot, lähetykset, hinaukset ja käyttötuntilukema. Kenttävalojen kunto tarkastetaan taittopyörää haettaessa.
    2. Kelata naru apuvälineellä ohjaten, tasaisesti levittäen koko kelalle.
    3. Mönkijä/kelkka ajetaan ensin kärryyn, sidotaan liinoilla, kärryn etukiinnitykset kiinni, narukela ja muut tarvikkeet. Latausjohdot kiinni.
    4. Roskat pois. Kärry varastoon, latausjohto kiinni, lukot, ovet.