Ilmatilakoulutusta

Katriina
Viestit: 166
Liittynyt: 28 Huhti 2011, 12:53

Ilmatilakoulutusta

Viesti Kirjoittaja Katriina » 23 Tammi 2015, 16:47

Suomen Urheiluilmailuopisto yhteistyössä Trafin ja Finavian kanssa järjestää kaksi ilmatila- ja lentosääntöseminaaria Oulussa ja Ilmailumuseolla.

Oulu 3.3.2015
Ilmailumuseo 10.3.2015

Seminaarit on suunnattu purjelentäjille sekä varjo- ja riippuliitäjille.

http://www.urheiluilmailuopisto.fi/ilmatilakoulutus.htm


Sakari Pyörre
Suomen Urheiluilmailuopisto

miksa
Viestit: 401
Liittynyt: 29 Joulu 2010, 14:54

Re: Ilmatilakoulutusta

Viesti Kirjoittaja miksa » 24 Tammi 2015, 08:30

Kannattaa mennä jos vaan pääsee. Pitää varmaan ilmoittautua ajoissa yleensä noissa seminaareissa paikat loppuu kesken

Katriina
Viestit: 166
Liittynyt: 28 Huhti 2011, 12:53

Re: Ilmatilakoulutusta

Viesti Kirjoittaja Katriina » 27 Tammi 2015, 15:40

Ilmoittauduin tähän. Jos muitakin on tulossa, niin meidän kohdalta (Mallusjoki Orimattila) pääsee kyydissä.

Katriina
Viestit: 166
Liittynyt: 28 Huhti 2011, 12:53

Re: Ilmatilakoulutusta

Viesti Kirjoittaja Katriina » 11 Maalis 2015, 13:54

Eilinen ilmatilakoulutus oli hyvä. Tuli vastaukset Isolähteen D-alueen merkitykseen ja varaamiseen, samoin Vesiksen osalta. Laitan tiivistelmän tännekin, kunhan materiaalit tulee Suion sivuille ja voin sieltä luntata. Kaikki ei ihan jäänyt päähän ulkomuistiin :)

Katriina
Viestit: 166
Liittynyt: 28 Huhti 2011, 12:53

Re: Ilmatilakoulutusta

Viesti Kirjoittaja Katriina » 16 Maalis 2015, 14:12

Tässä tiivistelmää Trafin ja Finavian ilmatilakoulutuksesta.

Lentopäivän suunnittelussa otettava huomioon:

-TSA-aluiden varaukset (ehdottoman tärkeä tarkistaa). TSA-alueen voi varata vain ilmavoimat. Jos on varattu, niin alueelle ei saa mennä kukaan muu. Edes lennonjohto ei voi selvittää ketään alueelle. TSA-alue saattaa ylttää myös G-ilmatilaan. Joten vaikka aiemmin oli sallittua lentää G-ilmatilassa milloin vaan, niin enää niin ei välttämättä ole. Kuluvan päivän varatut TSA-alueet näkyvät kartalla http://archive.finavia.fi/aup-static/aup/kartta.html. Jos jokin alue poistetaan käytöstä, se ei päivity kartalle. Tarkka ajantasainen tilanne ja seuraavan päivän varaukset näkyvät vain tekstitiedostona: https://ais.fi/C/palvelut/aup (sivun alareunassa AUP/UUP-tiedostot)
TSA-alueiden alaraja valvomattomassa ilmatilassa
• 1.5. - 30.9. (kesä) → FL 65
• Muulloin (talvi) → 3000 ft MSL
Puolustusvoimien lentotoimintaa voi olla myös yllämainittujen alarajojen alapuolella G-ilmatilassa

- NAV WRNG näkyvät kartalla https://ais.fi/ais/bulletins/ (sivun alareunassa kohta 3. Chart -linkeistä aukeaa pdf-kartat today/tomorrow). NAV WRNG -kartalla ei edelleenkään esitetä pysyviä
(H24) ilmatilan käyttöä rajoittavia osia. Esim. D-alueiden varaukset eivät näy näissä kartoissa, eikä TSA-alueiden varaukset. Ammunnat ja muu ilmailulle vaarallinen toiminta löytyvät kartalta.


EFLA:n ja Isolähteen kohdalla on D-alueet:

- D-alue = vaara-alue
- Vaikka D-alue on varattu, niin sinne saavat lentää muutkin
- Aktivoidun D-alueen osalta luovutaan ilmatilaluokan sekä ilmatilan osan mukaisesta palvelusta ja vaatimuksista. Eli jos D-alue on varattu, niin radion ja/tai transponderin käytön vaatimus poistuu, jos sellainen muuten on.
- D-alueen varaamalla voi onnistua suojautumaan TSA-alueen varaukselta.


EFLA:
• Valvomaton ilmatila → toimintailmoitus
• VMC-toiminta valvomattomassa ilmatilassa ei aiheuta toimenpiteitä - ei tarvita ilmoitusta.
• IMC-toiminnasta ilmoitus AMC:lle puhelimitse (03) 386 9851, jolloin AMC tekee NOTAMin.


ISOLÄHDE:
• Valvottu ilmatila → ilmatilavaraus
• Kuka tahansa saa varata D-alueen kuluvalle päivälle, mutta seuraavalle päivälle voi varauksen tehdä vain AA-statuksella.
• Varauksen saa liikennetilanteen salliessa
• AMC:lle puhelimitse (03) 386 9851

AA-status:

• AA-statusta voi pyytää Trafista. Trafin esityksessä oli jokin sähköpostiosoite, josta näitä voi tiedustella, mutta sitä materiaalia ei vielä ole SUIO:n sivuilla. Muistelen mika.saalasti@trafi.fi, mutta en saa tarkistettua.
• AA-status myönnetään yhdelle henkilölle per D-alue. Tämä henkilö voi kouluttaa muitakin siihen.
• AA-statuksella D-alueen voi varata jo edellisenä päivänä.
• Jos ilmavoimat haluaa TSA-alueen ja "kuka tahansa" D-alueen päällekäin, niin ilmavoimat voittaa. Jos ilmavoimat haluaa TSA-alueen ja AA-statuksella on varattu ennakkovarausmenettelyn mukaisesti D-alue päällekäin, niin molemmat ovat samalla viivalla neuvottelemassa, että kuka alueen saa käyttöönsä (AMC koordinoi ilmatilan käyttötarpeet varaajaosapuolten kesken ja päättää ilmatilan käytöstä siten, että varaajaosapuolien haitat pyritään minimoimaan).

Kokonaisuudessaan esitys: http://www.urheiluilmailuopisto.fi/mate ... 150310.pdf

jan-ski
Ylläpitäjä
Viestit: 227
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 12:22

Re: Ilmatilakoulutusta

Viesti Kirjoittaja jan-ski » 19 Maalis 2015, 08:03

Nyt jos olisi "tykkää" - nappi, painaisin semmoista Katriinan viestille. Kiitos

jouni m
Viestit: 162
Liittynyt: 18 Tammi 2011, 21:28

Re: Ilmatilakoulutusta

Viesti Kirjoittaja jouni m » 26 Maalis 2015, 15:47

Erinomaisen selkeä esitys, kiitos. Nyt ei puutuu kuin se AA-juoppo ei ku siis henkilö jotta enkkakelipäivät varmistuu jo edellisenä iltana...Miksaaa

Katriina
Viestit: 166
Liittynyt: 28 Huhti 2011, 12:53

Re: Ilmatilakoulutusta

Viesti Kirjoittaja Katriina » 29 Huhti 2015, 15:48

Trafin uutiskirjeestä (29.4.2015) kopsattua:

"Päivityksiä bulletiniin ja NAV WRNG-karttaan

Harrasteilmailua varten varattujen vaara-alueiden (EFD118-EFD143) aktivoinnit näkyvät tasatunnein päivittyvissä bulletineissa.

NAV WRNG –kartalle lisätään pysyvästi aktiiviset (H24) kielto- ja rajoitusalueet (P/R) 30 APR 2015 alkaen."

Vastaa Viestiin