Toinen asia on lähettäjän vastuullinen tehtävä alusta loppuun, siis siihen asti, kun naru maassa ja MÖNKKÄRI kokonaan pysähtynyt.
Esim. viikonloppuna tapahtunut liidin hinauksessa 30, kone odotuksessa 25, ilmoittaa siirtyvänsä kiitotielle 25, mutta lyökintäydet tehot ja tekee lentoon lähdön. Lähettäjä ei hereillä, joten aloin huutaa "liputa mönkkäri seis", ettei tule kolaria, lähettäjällä lippuun noin 10m matkaa, joten liputus ei onnistu, onneksi hinaaja hereillä ja huomasi koneen ja varmasti myös starttipaikalla huitovat kädet hinaus keskeytetty. Selvittiin säikähdyksellä. Skarpataan hieman toimintaa, otan osan itselleni, että koulutuspäälikkönä en ole vielä puuttunut ja niuhoittanut tilanteista, mutta lupaan parantaa tapani ja potkia itseäni ja teitä persuksille ja huomauttaa tästä lähden kun huomaan epäkohtia, ei ne näköjään itse parane.
Kolmas asia hieman tullut kiitosta radion käytöstä ,mutta vielä lisää toivotaan eli ihan rohkesti vaan käyttämän sitä ilmailuradiota. Pakkohan ei ole korpikentällä käyttää, mutta se lisää turvallisuutta huomattavasti ja varsinkin, kun kentällä on vikasta kuten viime viikonloppuna. Mukavampi saapuvalle vierailevalle koneellekin, kun se etukäteen tietää, että aktiivista toimintaa kentällä. Näin luultavasti vielä tarkkaavaisempi, kuin silloin, kun ei ilmoiteta mitään, eli lisää meidän turvallisuutta.
Risuja tuli siitä, kun matalissa pyöritty suoraan koneiden laskukieroksissa, eli sellainen normi on, että ei alle 300m pyöritä jos koneita kieroksessa. Normi laskukierros kuvio ok.
No niin lopetan nipottamisen tähän, eiköhän jatketa tehokasta lentokesää tästä eteenpäin ohjaten niitä uusia ja vierailevia pilotteja talontavoille. seon moroo
